close
بازی سازیتوسعه دهندگانخبرگزاری

مصاحبه با امید صادقوند (سازنده بازی بتلفیش)

در ایام نوروز کافه دولوپرز با همکاری کانال خبرگزاری توسعه دهندگان برنامه های ویژه ای را تدارک دیده است. پنجمین برنامه ویژه نوروز، قسمت اول مصاحبه  با آقایامید صادقوند (سازنده بازی بتلفیش) در قالب سوال و جواب تدارک دیده شده است و همینک میتوانید آن را در ادامه مطلب بخوانید.

۱- برای ساخت این بازی بصورت تکی کار کردید؟ چ نظری در این مورد دارید؟
بله به صورت انفرادی بازی بتلفیش را طراحی کردم. بازی تکی ساختن بسیار سخت و دشوار است و بشدت ناامیدی به همراه دارد و من به بازی سازان جوان توصیه میکنم گروه کار کردن را یاد بگیرند و باهم تجربه کسب کنند و باهم پیشرفت کنند. این نکته ای است که تو ایران کم دیده میشود و باید پرورش یابد، یا یک یا چند لیدر با تجربه برای طراحی بازی کمک کند.

۲- ساخت این بازی (بتلفیش )چقدر طول کشید؟
طراحی و تولید بازی بتلفیش حدوداً ۹ ماه زمان ساخت آن شد و به مدت ۴ ماه مجددا بروی بهتر کردن بازی وقت گذاشتم که این ۴ ماه آخر سرنوشت بازی را عوض کرد و تا کنون نیز از بتلفیش استقبال میشود.

 

۳-  آیا میزان کار برده شده برای این بازی به درآمد آن تطابق داشت؟
بله صد در صد. بازی نیاز به پشتیبانی درستی دارد و با هر بار بروز رسانی و بهتر کردن بازی مخاطب بیشتر به بازی علاقمند میشود. همچنین اگر به نیازهایی که مخاطب از بازی شما دارد، پی ببرید و بروی آنها کار کنید باعث استقبال بیشتر مخاطبین خواهید شد.
۴- مهمترین دغدغه شما و سایر بازی سازان در سال های اخیر چه بوده؟
مهمترین دغدغه ای که داشتم در اوایل انتشار بازی بود و نمیدانستم آیا از بازی استقبال میشود یا نه. ولی به مرور زمان این دغدغه برای من رفع شد و مخاطب را شناختم و شروع به بهتر کردن بازی کردم. ولی مهمترین دغدغه بازی سازان ایران در حال حاضر رسیدن به درآمد از راه نادرست است! ولی چطور به درآمد رسیدن فقط نتیجه یک بازی که در صفحه اول پرفروش ها رسیده، نیست! بلکه نحوه طراحی و درآمد زایی درست درون بازی است که باعث برد یک بازی میشود. مسلما بازی هایی که طراحی بازی پیچیده ای ندارند دیده نمی شوند. ولی برخی بازی ها استثنا هستند و با آوردن سوژه ای نو در بین ایرانیان باعث برد آنها خواهد شد ولی این سوژه هم بخاطر طراحی بد آن می توانند دیده نشود. دقت داشته باشید طراحی بازی های پولی با Freemium تفاوت زیادی دارند.
۵- نظر شما در مورد انتشار محصول در بازار های جهانی چیست؟
بازار جهانی، بازار بسیار بزرگی است که هزاران محصول مختلف در آن وجود دارد و همه توسعه دهندگان ایرانی دوست دارند که محصول خود را در این بازار بزرگ ارائه دهند ولی در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد. ولی من در حال بررسی بازار جهانی هستم و همچنین سعی میکنم تا بتوانم بازی های خود را در مارکت های خارجی هم نیز منتشر کنم ولی تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

همچنین تشکر میکنم از تیم کافه دولوپرز که صدای ما را به گوش دیگر توسعه دهندگان جوان می رساند و امیدوارم حرکتی بزرگ برای طراحی بازی های خوب در ایران شکل بگیرد.

admin

نویسنده admin

پاسخ دادن