close
مصاحبه هاویژهویژه کافه دولوپرز

مصاحبه کافه دولوپرز با مهدی فنایی سازنده سری بازی های ۴۱۱۴۸

امروز با مصاحبه با مهدی فنایی سازنده سری بازی های ۴۱۱۴۸ در خدمت شما توسعه دهندگان عزیز هستیم. جهت مشاهده و خواندن این مصاحبه به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


1104328

۱- در مورد خودتان بگویید! از کی شروع به کار کردید، تحصیلات دانشگاهی شما در چه زمینه ای است و در چه شهری مستقر هستید؟
از حدود ۹ سال پیش شروع به یادگیری بازی سازی کردم و اولین بازیی که ساختم، «سرزمین رویا» بود. در حال حاضر درحال تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته «پژوهش هنر» هستم و در شهر «زاهدان» زندگی می کنم.

 

۲- برجسته ترین محصولات شما در حوزه توسعه دهندگان و بازی سازی، ساخت سری بازی های ۴۱۱۴۸ است. این بازی به نوبه خود یکی از با کیفیت های ترین بازی های تاریخ ایران و همچنین پیشرو در سبک خود در ایران است. درباره ایده بازی و دست اندرکاران و در کل درباره این بازی توضیح دهید.

بعد از کنار گذاشتن فعالیت در سایت گیم ایمگ که در اون به نقد ویدئویی بازی ها مشغول بودیم، تصمیم گرفتم ایده های مختلفی که برای چندین بازی در نظر داشتم رو ترکیب کنم و نتیجه بازی ۴۱۱۴۸ شد. همه این بازی ها تمی ترسناک داشتند و تاکید همه شون بر روی داستان بود تا گیم پلی. به هر حال از اونجایی که در ابتدا تجربه چندانی از کار با انجین یونیتی نداشتم، فقط برنامه نویسی چارچوب اولیه بازی بیشتر از ۶ ماه وقت برد. اما در اپیزود های بعدی، مخصوصا در اپیزود سوم، تمرکز و وقت بیشتری رو روی ایجاد مکانیک های جدید گذاشتم. البته بعد از گذشت چند سال کار کردن با یونیتی، همچنان احساس می کنم یک آماتور هستم و به طور کلی هم خودم رو بیشتر یک داستان نویس و طراح هنری می بینم تا یک برنامه نویس. گرچه برای ساخت یک بازی تقریبا استاندارد نیازی به سطح بالایی از برنامه نویسی هم نیست. اگر کمی زبان بلد باشید، به راحتی می تونید سوالات و مشکلات خودتون رو در سایت های خارجی مطرح کنید و به جواب برسید. در مورد دست اندرکاران هم، من از شخص دیگه ای به صورت مستقیم در ساخت بازی کمک نگرفتم. گرچه پلاگین فارسی نویسی مورد استفاده توسط آقای «مهدی ربیعی» نوشته شده و پس از پایان هر اپیزود هم، بازی رو در اختیار یک سری از دوستان معتمد قرار میدم که زحمات این دوستان هم در بی نقص شدن بازی نهایی تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

۳- جهت نشان دادن راه به بازی سازان تازه کار و کسانی که قصد دارند وارد این حوزه شوند از شما می خواهم درباره مسائل فنی تا جایی که صلاح می دانید و رقابت ها و فرصت های انحصاری شما تهدید نمی شود توضیح دهید که شما از چه نرم افزارهایی برای طراحی مدل ها استفاده کرده اید و موتور بازی سازی ۴۱۴۸ چیست؟ همچنین آیا مدل های استفاده شده در این بازی حاصل استفاده از پکیج های آماده بوده است یا خودتان یا شخص دیگری آن را از صفر طراحی کرده است.

هیچ رمز و راز خاصی برای این کار وجود نداره، تمام شخصیت های موجود در بازی در نرم افزار فتوشاپ و اسکچ بوک و به صورت دو بعدی طراحی شده و به جز یک سری چیزهای خاص مثل: کلت، بعضی لوگوهای خاص و …، همه به کمک شیپ ها یا قلم دیجیتال به تصویر در اومدن.

 

۴- تجربه بازی سازی در این سبک در ایران برای شما چگونه بوده است و آیا از بازخورد مردم و میزان درآمد حاصل از فروش این بازی رضایت دارید؟

اینطور که از آمار بر میاد، اپیزود های ۲ و ۳ بازی ۴۱۱۴۸ جزو پرفروشترین بازی های ایرانی در مارکت بازار بودند و رضایت نسبی هم نسبت به درآمد دارم. گرچه فکر میکنم اگر حمایت های بیشتری، مخصوصا از اپیزودهای قبلی میشد، درآمد بیشتر از این هم میتونست بشه.

 

۵- آیا برنامه ای جهت انتشار محصولات خود به بازارهای جهانی دارید؟

بله، انشاالله پس از پایان انتشار نسخه فارسی از اپیزود ۴م بازی ۴۱۱۴۸، تمام اپیزودها ترجمه شده و در مارکتهای خارجی هم منتشر خواهد شد. در واقع مارکت ایران، به گونه ای زمینه رفع مشکلات بازی رو فراهم خواهد کرد.

 

۶- نظر شما در مورد نسخه جدید کافه بازار و سیاست های جدید آن چیست؟

خوبی ها و بدی ها زیادی در نسخه جدید هست، اما بطور کلی فکر میکنم نکات مثبت اون، بیشتر از نکات منفی باشه.

 

۷- برای توسعه‌دهندگان تازه کار جهت موفقیت در این صنعت چه توصیه ای دارید؟

ایده های جدید خلق کنند و به جای سو استفاده از سلایق مخاطب عام و ساخت بازی های ضعیف در کوتاه مدت. با بررسی بازار، به دنبال ایجاد سرگرمی و نیکی در کنار هم باشند. یک هنرمند واقعی، هیچوقت به دنبال ایجاد سرگرمی صرف نیست. پس نه دچار شعارزدگی بشیم و پیام های اخلاقی مون رو به زور توی گوش مردم فرو کنیم! نه مثل یک تاجر صرفا به دنبال پول درآوردن از مردم باشیم…

 

۸- سخن پایانی شما:

سطح تجربه، هنر و دانش خودمون رو بالا ببریم و متفکر باشیم. هنرمند و بازی سازی که تهی باشه، چیزی برای ارائه نخواهد داشت و اگر هم اثری ارائه بده، حرف هاش فقط شعارهایی خواهد بود که خودش هم بهش ایمان نداره. البته هیچ انسانی کامل نیست و همه مون دچار این مشکل میشیم، ولی حداقل می تونیم سعی خودمون رو بکنیم. . . چقدر شعار دادم!

 


badge-g

 

برچسب ها: بازی 41148 4کافه دولوپرزمصاحبهمهدی فنایی
admin

نویسنده admin

۸ دیدگاه ها

  1. من از آقای فنایی یه جا بدم اومد که ایده بسیار زیبایی داشتم که مطمئن بودم یکی از بهترین بازی های اندروید در کافه بازار میشد و شک نداشتم که بازی ای پر مخاطب میشد. وقتی با آقای فنایی در میون گذاشتم بدون هیچ دلیلی منو پس زد و خیلی ناامید شدم با این ایده ی بسیار خوب کلا دیگه امیدی ندارم

  2. بنده فقط با اپیزود سوم حال کردم بقیش زیاد خوب نبود و هیجان خاصی نداشت نمیدونپ چرا انقدر ازش تعریف شده در ضمن بنده خودم بازی سازم پس فکر نکنید نمیدونم ساخت یه بازی چقدر سخته.

  3. من نمیدونم چجوری از آقای فنائی تشکر کنم. با کاری که اون کرد من هم تصمیم گرفتم در آینده برنامه نویسی بخوانم.
    چون اگر فروش خوبی داشته باشم، میشود ماهیانه حدود ۱ میلیون در آمد داشته باشم.
    👨👨👨خوشا آنان که مهدی یارشان بی👳 هر پست او سرگرمی شان بی👨👨👨
    خیلی دلم می خواست مهدی فنائی معلمم باشد

  4. آقای فنایی بازی ساز خوبی هست
    اما بهترین بازی ساز ایرانی بنظر من آقای علی رنجبران سازنده ی بازی نبرد ایران است
    چراکه علم بازی سازی رو با بقیه تقسیم می کنه
    و ارزش انسان به همین چیزا هست

    1. داش من نمیدونم چی در بازیه نبرد ایران دیدی اما اگه یخورده دقت کرده باشی این بازی ۴۱۱۴۸بازیه ماجراجوییه اما بازیه نبرد ایران جنگیه و این دو زمین تا اسمون باهم فرق دارن…
      با تشکر…

  5. این بازی بازی خوبی هست ولی پایان خوبی نداره اقای فنایی
    لطفا فصل دوم اپیزود روسریعتر. بساز خخخ هم بره با دونه های سبز سینا رو زنده‌ کنه خیلی ممنون
    آرش

پاسخ دادن