close
بازی سازیخبرگزاریمصاحبه ها

مصاحبه ی خبرگزاری توسعه دهندگان با جناب حمزه آزاد (فعال حوزه ی گیم ایران )

در ایام نوروز کافه دولوپرز با همکاری کانال خبرگزاری توسعه دهندگان برنامه های ویژه ای را تدارک دیده است. سومین برنامه ویژه نوروز، قسمت اول مصاحبه ی خبرگزاری توسعه دهندگان با جناب آقای حمزه آزاد (فعال حوزه ی گیم ایران) در قالب سوال و جواب تدارک دیده شده است و همینک میتوانید آن را در ادامه مطلب بخوانید.

۱-اوضاع گیم ایران در سال ۹۴ چطور بود؟ 
برخلاف انتظارات امسال به شدت سخت گذشت بر همه فعالان گیم در ایران و مهمترین مبحث رکود و نابودی بازار بازی های پی سی بود و بازی های خوبی که منتظر ناشر ماندند و بعضی ها هنوز منتشر نشدند و بعضی ها خوشبختانه قراردادشان را نوشته اند و سال آینده منتشر می شوند
درگیری بین سازمان های فعال این حوزه نیز اوج خود را گذراند و مشکلات فراوانی به بار آورد
در این میان برنامه ملی حوزه گیم ایران توسط ریاست محترم جمهور در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و برای اجرا به نهادهای زیربط ابلاغ گردید
در این بین بازار موبایل شرایط مناسبی برای توسعه دهندگان حرفه ای داشت و به نسبت فروش خوبی داشتند
با فروپاشی برخی رسانه ها و مجلات گیم ظهور وبسایت زومجی پوشش قابل توجهی بصورت تخصصی به گیم ایران داده است و در کنار وبسایت های دیگر جایگاه مناسبی در کشور پیدا کرده
شکل گیری منسجم تر کارگروه بازی های رایانه ای در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور فصل جدیدی را برای شرکت های بازی ساز عضو آغاز کرده است و حاکمیت نیز این کارگروه را به رسمیت شمرده است
تعطیلی دانشگاه بازی سازی بنیاد اما خبر تلخی در حوزه آموزشی و علمی گیم بود که امیدواریم بخش خصوصی جبران کند کم کاری های دولتی ها را

۲- مهمترین دستاورد گیم ایران در سال ۹۴ چه بود؟
زنده ماندن برخی از شرکت ها و تیم ها در این شرایط مهمترین دستاورد گیم ایران بود
خیلی ها نماندن و رفتن و خیلی ها از هم پاشیدند ولی تیم ها و استدیوهای خوبی در این شرایط مقاومت کردند و با محصولات خوب نام بازی ایرانی را زنده نگه داشتند
برگزاری دورهمی ها و کارگاه هایی با اساتید بین المللی و برخی اتفاق های دیگر از جمله دستاوردهای سالی که گذشت بود

۳-مهمترین دغدغه ی بازسازان در سال های اخیر چه بوده؟
بازار و مقوله کپی رایت از مهمترین دغدغه های موجود بود
در کنار این دو امر مهم کمبود نیروی انسانی متخصص و نبود سرمایه گذار, تریبون تخصصی و تبلیغاتی در رسانه ملی و مطبوعات و … از مشکلات دیگر بود
برگزار نشدن نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران که دو سال است از وجودش محروم هستیم ضربه بزرگی را به بدنه گیم کشور زده است و زمینه فرصت های احتمالی را از بین برده است

۴-از نظر شما بهترین گیم سال برای اندروید و ویندوز چه بود؟
شمشیرهای تاریکی بازی خوش ساخت و استانداردی ست اما فقط ساخت ایران است و رنگ و بوی ایرانی ندارد برای همین در بخش پی سی بازی زیبای خاله قزی را ترجیح می دهم که بسیار خوش ساخت است.
در حوزه اندروید هم چندین عنوان خوب منتشر شد و انتخاب یکی از آنها برایم سخت است و واقعا به بازار موبایل با بازی هایی خوبی که ساخته می شود باید امیدوار بود.
۵-توضیح مختصری از جشنواره های برگزار شده در سال ۹۴ و آخرین آن یعنی مسابقات ۴۸ ساعته کاشان بدهید.
امسال جشنواره ها از کیفیت و کمیت خوبی بابت آثار ارسالی برخوردار بودند
جشنواره گیم تهران, جشنواره رسانه های دیجیتال, جشنواره بازیسازان مستقل ایران, مسابقات جهانی دانشجوی بازی ساز, جشنواره ملی بازی های رایانه ای و خلیج فارس, کنفرانس بازی های رایانه ای اصفهان و رویداد های استارتاپی حوزه گیم و در آخر مسابقات ملی بازی سازی ۴۸ ساعته دانشگاه آزاد کاشان
فعلا همین ها به ذهنم می رسند, سال آینده اما رویدادهای بیشتری برگزار خواهد شد و امید است کیفیت ها بالاتر برود

در پایان امیدواریم با تقویت بخش خصوصی و تسهیلگری دولت برای ورود سرمایه گذاران حوزه بازی های رایانه ای تقویت شود و اینجا هم می گویم بشود که حلقه های مختلف این حوزه ارتقا پیدا کنند یا بعضا ایجاد شوند و در کنار هم زنجیره صنعت را شکل دهند
خبر اختصاصی نیز راه اندازی NGO بازیسازان مستقل ایران در سال آینده می باشد که با هدف آموزشی و ترویج و شبکه سازی حوزه گیم در کل کشور شروع بکار می کند.

سپاس از شما و همراهانتان

برچسب ها: بازی سازیمصاحبه
admin

نویسنده admin

پاسخ دادن