close
اخبار و اطلاعیه اپ استورهادسته‌بندی نشده

معرفی و مستندات سرویس اشتراک کافه بازار

سرویس اشتراک به شما اجازه می‌دهد که هزینهٔ ارائهٔ محتوا یا خدمات خود را به صورت ماهانه یا سالانه از کاربران دریافت کنید. همچنین با استفاده از این سرویس می توانید اشتراک آزمایشی رایگان را به کاربران خود ارائه دهید.
قابلیت اشتراک در پنل توسعه‌دهندگان بازار اضافه شده است و برای کلیه کاربران بازار نسخهٔ ۵ به بالا قابل استفاده است. یک برنامه می‌تواند محصولات اشتراک متعدد داشته باشد که هر کدام از آن‌ها محصولات درون‌برنامه‌ای مجزا با ماهیت پرداخت دوره‌ای هستند.
اگر کاربر در طی یک دوره سرویس اشتراک را لغو کند، مبلغ دریافت شده برای آن دوره به وی عودت داده نمی‌شود. در عوض، او قادر خواهد بود تا پایان دوره به سرویس خریداری شده دسترسی داشته باشد. لطفاً توجه داشته باشید که سرویس اشتراک باید تا زمانی که حتی یک کاربر فعال وجود دارد، از سوی توسعه‌دهنده پشتیبانی شود. عدم انجام این کار منجر به تعلیق حساب توسعه‌دهنده و کسر هزینه‌های تحمیل شده به کاربران سرویس اشتراک از حساب توسعه‌دهنده خواهد شد.

مروری بر اشتراک‌ها

اشتراک محصولی است که در پرداخت درون‌برنامه‌ای ارائه می‌شود و به شما امکان می‌دهد محتوا، خدمات، یا ویژگی‌هایی را به کاربران برنامه‌تان با صورت‌حساب‌های ماهانه یا سالانه بفروشید. می‌توانید اشتراک‌ها را برای تقریباً هر نوع محتوای دیجیتالی در هر نوع برنامه کاربردی یا بازی بفروشید.
همانند دیگر محصولات درون‌برنامه‌ای، اشتراک‌ها را در پنل پرداخت بازار تعریف می‌کنید و سپس آن‌ها را از درون برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه‌های اندرویدی می‌فروشید. برای تعریف محصولی از نوع اشتراک در پنل پرداخت بازار، نوع محصول را اشتراک (ماهانه یا سالانه)‌ انتخاب کنید و برای آن یک قیمت و دوره آزمایشی (در صورت تمایل) تعیین کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مستندات مربوط به تعریف محصولات اشتراکی ببینید.
زمانی که کاربران محصولی از نوع اشتراک را در برنامهٔ شما خریداری می‌کنند، برنامهٔ اندرویدی بازار تمامی جزئیات را مدیریت می‌کند و برنامه‌های شما هرگز نیازی به پردازش مستقیم تراکنش‌های مالی نخواهند داشت.
کاربران می‌توانند پس از خرید اشتراک‌ها، آن‌ها را در پنل کاربریشان مشاهده کنند و اگر بخواهند آن‌ها را لغو کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد،‌ بخش لغو اشتراک را در ادامهٔ همین صفحه ببینید.
در حالت کلی، اصطلاحات و قواعد پایه‌ای که برای محصولات استاندارد درون‌برنامه‌ای (محصولات فروشی) استفاده می‌شود برای اشتراک‌ها نیز به کار می‌رود.

هزینهٔ اشتراک

هر محصول اشتراکی باید قیمتی بیش از صفر داشته باشد. می‌توانید چندین اشتراک برای یک محتوا داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید برای اشتراک سالانه در مقایسه با اشتراک ماهانه تخفیف بیشتری در نظر بگیرید.

مهم: برای تغییر هزینهٔ یک اشتراک، می‌توانید یک شناسهٔ محصول اشتراکی جدید با قیمت جدید منتشر کنید، سپس آن را در برنامهٔ خود به جای محصول اصلی ارائه دهید. کاربرانی که در حال حاضر آن را خریداری کرده‌اند با قیمت قبلی شارژ می‌شوند، اما کاربران جدید با قیمت جدید شارژ خواهند شد.

صورت‌حساب کاربر

در پنل پرداخت بازار،‌ می‌توانید محصولات اشتراکی را با صورت‌حساب‌های دوره‌ای خودکار در یکی از فواصل زیر تعریف کنید:

  • ماهانه: بازار در زمان خرید یک بار کاربر را شارژ می‌کند (هزینهٔ اشتراک را از کاربر می‌گیرد) و پس از هر ماه شمسی، مجدداً مقدار تعیین‌شده را از حساب کاربر کسر و به حساب شما واریز می‌کند.
  • سالانه: بازار در زمان خرید و در همان تاریخ در سال‌های بعدی حساب کاربر را شارژ می‌کند (هزینهٔ اشتراک را از حساب کاربر کم می‌کند).

پرداخت هزینهٔ اشتراک با قیمت و فاصلهٔ مشخص شده ادامه پیدا می‌کند. در هر بار تمدید اشتراک، بازار حساب کاربر را به صورت خودکار شارژ و سپس کاربر را از طریق ایمیل باخبر می‌کند.
دوره‌های پرداخت همواره با دوره‌های اشتراک، بر اساس تاریخ خرید مطابقت دارند.
زمانی که پرداخت اشتراک موفقیت‌آمیز باشد، بازار از طریق API خرید درون‌برنامه‌ای یک توکن به برنا‌مه‌‌ی فروشنده برمی‌گرداند. برنامهٔ شما می‌تواند توکن را به صورت محلی (روی دستگاه کاربر) ذخیره کند و یا آن را برای نگهداری به سِرورتان (در صورت وجود) ارجاع دهد. از این توکن می‌توانید برای تأیید و یا لغو اشتراک استفاده کنید.
اگر پرداخت دوره‌ای موفقیت‌آمیز نباشد (برای مثال در صورتی که اعتبار مشتری کافی نباشد)، اشتراک تمدید نمی‌شود. در این صورت زمانی که متد getPurchases فراخوانی می‌شود (برای گرفتن فهرست محصولاتی که کاربر صاحب آن‌ها است)، اشتراک‌های منقضی یا ناموفق برگردانده نمی‌شوند.

دوره‌های آزمایشی

در پنل پرداخت بازار، می‌توانید یک دورهٔ آزمایشی رایگان تعیین کنید که به کاربران امکان می‌دهد محتویات اشتراکی را قبل از خرید آن امتحان کنند. دورهٔ آزمایشی برای مدت زمانی که تعیین می‌کنید معتبر است و سپس به صورت خودکار به اشتراک کامل با زمان و هزینهٔ مشخص شده تبدیل می‌شود.
برای استفاده از دورهٔ آزمایشی، کاربر باید اشتراک کامل را از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای استاندارد خریداری کند. اما کاربر هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، زیرا دورهٔ آغازین،‌ دورهٔ آزمایشی است. در این‌جا بازار یک تراکنش با قیمت صفر ریال ثبت می‌کند و اشتراک در طول دورهٔ آزمایشی یا قبل از لغو آن خریدشده محسوب خواهد شد. زمانی که تراکنش به پایان می‌رسد، بازار کاربر را از طریق ارسال ایمیل از خریدی که شامل یک دورهٔ آزمایشی با هزینهٔ اولیهٔ صفر ریال است، مطلع می‌کند.
زمانی که دورهٔ آزمایشی به پایان می‌رسد، بازار به صورت خودکار حساب کاربر را با مقدار هزینهٔ اشتراک کامل شارژ‌ می‌کند. در صورت نیاز، کاربر می‌تواند اشتراک را در مدت زمان دورهٔ آزمایشی لغو کند. در این صورت، بازار اشتراک را بلافاصله منقضی می‌کند (منتظر به اتمام رسیدن دورهٔ آزمایشی نمی‌ماند). این امر به این دلیل است که کاربر برای دورهٔ آزمایشی پولی پرداخت نکرده است، لذا در صورت لغو آن مجاز به دستیابی به محتویاتش نخواهد بود.
شما می‌توانید در پنل پرداخت بازار بدون نیاز به تغییر یا به روزرسانی APK خود، یک دورهٔ آزمایشی برای اشتراک مورد نظر تعیین کنید. تنها کافی است این اشتراک را در فهرست محصولات خود یافته، آن را ویرایش کنید و روزهای دورهٔ آزمایشی را تعیین کنید. تعداد روزهای دورهٔ آزمایشی، در صورت وجود، باید هفت روز یا بیشتر باشد. می‌توانید مدت زمان دوره‌‌ی مورد نظر را هر زمانی که خواستید تغییر دهید،‌ اما توجه داشته باشید که بازار این تغییر را برای کاربرانی که پیشتر این دورهٔ آزمایشی را خرید کرده‌اند اعمال نمی‌کند. فقط خریدهای جدید اشتراک از دورهٔ آزمایشی به‌روزشده استفاده خواهند کرد. می‌توانید یک دورهٔ آزمایشی رایگان برای هر محصول اشتراکی تعیین کنید.

ایجاد اشتراک

در پنل پرداخت بازار، می‌توانید اشتراک‌ها، محصولات درون‌برنامه‌ای یا هر دو را اضافه کنید. می‌توانید چندین اشتراک که به محتواها یا خدمات متفاوت اجازه دسترسی می‌دهند را تعریف کنید، یا می‌توانید چندین اشتراک را برای یک محتوا اما با فواصل یا قیمت‌های متفاوت ایجاد کنید. برای مثال، یک مجله ممکن است بخواهد هم اشتراک‌های ماهانه و هم اشتراک‌های سالانه را برای یک محتوا در نظر بگیرد، که اشتراک سالانه آن شامل تخفیف می‌شود.

لغو اشتراک

کاربران می‌توانند اشتراک‌های خود را در پنل کاربری خود مشاهده و در صورت تمایل آن را لغو کنند. در حال حاضر، API پرداخت درون‌برنامه‌ای، لغو اشتراک‌ها از طریق برنامه‌نویسی در برنامهٔ فروشنده را پشتیبانی نمی‌کند.
زمانی که کاربر یک اشتراک را لغو می‌کند، وجه پرداخت شده برای دورهٔ جاری مسترد نمی‌گردد. در این صورت کاربر کماکان می‌تواند تا پایان دورهٔ صورت‌حساب جاری به اشتراک لغو شده دسترسی داشته باشد. برای مثال در صورتی که کاربر یک اشتراک ماهانه را بخرد و آن را در ۱۵امین روز دوره لغو کند، اشتراک تا پایان ۳۰امین روز (یا با یک روز کم تر یا بیشتر) معتبر خواهد بود.

مهم: در تمامی موارد، بایستی محتوایی که مشترکین شما خریداری کرده‌اند تا زمانی که مجاز به دستیابی به آن‌ هستند، در اختیارشان قرار گیرد. این بدان معناست که نباید محتوای یک اشتراک را تا زمانی که کاربری عضو فعال آن است حذف کنید، حتی در صورتی که اشتراک آن در پایان دورهٔ جاری به اتمام می‌رسد. حذف محتوایی که مشترک حق دستیابی به آن را دارد منجر به جریمهٔ شما خواهد شد.

استرداد وجوه

بازار از استرداد وجوه پس از خرید اشتراک پشتیبانی نمی‌کند، لذا کاربران برای استرداد وجوهشان بایستی مستیماً با شما تماس بگیرند. در صورتی که درخواست استرداد وجوه را دریافت کردید،‌ می‌توانید از API سمت سِرور برای لغو کردن یا دیدن این‌که اشتراک مورد نظر در حال حاضر لغو شده است، استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که بازار اشتراک‌های لغو شده را تا پایان دورهٔ صورت‌حساب جاری معتبر در نظر می‌گیرد، بنابراین حتی در صورتی که وجه اشتراک را مسترد و اشتراک را لغو کنید،‌ کاربر کماکان می‌تواند به محتویات آن دسترسی داشته باشد.

خط مشی‌ها و پردازش پرداخت

برنامه‌های منتشر شده در بازار که اشتراک می‌فروشند بایستی از پرداخت درون‌برنامه‌ای برای مدیریت تراکنش‌ها استفاده کنند و نباید لینک‌هایی به خارج از برنامهٔ بازار (مانند یک وب‌سایت) برای خرید ارائه کنند.
در صورتی که اشتراک یک محصول از جایی خارج از برنامه نیز قابل خرید باشد، همان اشتراک می‌بایست با قیمت مساوی و یا کمتر در داخل برنامه و از طریق بازار قابل خرید باشد.

[تعداد: 6    میانگین: 3.2/5]
برچسب ها: سرویس اشتراککافه بازار
admin

نویسنده admin

پاسخ دادن