close
اپ استورهابررسی اپ استورهانقد و بررسی

نقد و بررسی نسخه آزمایشی و جدید (۷.۰.۰-beta) کافه بازار

اخیرا کافه بازار در قالب ایمیلی به همه کاربران توسعه دهنده خود، پرده از نسخه جدید اپلیکیشن خود برداشت. و از توسعه دهندگان به عنوان شریک تجاری خود خواست که قبل از کاربران این نسخه را امتحان کرده و هرگونه پیشنهاد، انتقاد، ایراد یا اشکالی را که به نظر می‌رسد، از طریق پاسخ دادن به همان ایمیل، با کافه بازار در میان بگذارند.

در همین باب ما تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه کافه بازار مهم ترین منبع کسب درآمد توسعه دهندگان ایران است، نسخه جدید را زیر ذره بین ببریم و نقاط قوت و ضعف آن را از دیدگاه خودمان و بازخوردهای عموم توسعه دهندگان بررسی کنیم. با کافه دولوپرز همراه باشید.

bazaar-logo-and-logotype

قبل از شروع نقد و بررسی باید به این نکته اشاره کنم که کافه بازار با ۲۸ میلیون کاربر فعال در حال حاضر به عنوان بزرگترین اپ استور فارسی زبان با ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار (مربوط به آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۴ که در حال حاضر مطمئننا این ارزش بالاتر هم رفته است) به عنوان سومین استارت اپ  با ارزش کشور بعد از دیجی کالا و آپارات حساب می شود. و بر این اساس کوچک ترین تغییرات در آن می تواند کیفیت زندگی و کسب در آمد هزاران توسعه دهنده و میلیون ها کاربر را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به اینکه مسئولین کافه بازار از توسعه دهندگان خواستند که بازخوردهای خود را نسبت به نسخه آزمایشی کافه بازار برایشان بفرستند، ما در وبسایت کافه دولوپرز به عنوان انجمن توسعه دهندگان ایران یک نقد و بررسی از نسخه آزامایشی انجام داده ایم و برای آقای میرآرمندهی و مسئولین کافه بازار ارسال خواهیم کرد. که امیدواریم برخلاف گذشته نظرات و منافع توسعه دهندگان مثمر ثمر واقع شود و تغییری به سود همه (کافه بازار، توسعه دهندگان و کاربران) صورت پذیرد.

 

دیدگاه کلی:

عموم توسعه دهندگان قدیمی بر این باورند که با کافه بازار خیلی خوب شروع کردند. اما رفته رفته با افزایش توسعه دهندگان کسب درآمد از کافه بازار کم تر و سخت تر برای عموم توسعه دهندگان شد. اما به همان میزان که توسعه دهندگان افزایش یافتند تعداد کاربران هم افزایش یافت و در حالت کلی در بهترین حالت باید سود حاصل از فروش اپلیکیشن برا عموم توسعه دهندگان حداقل بدون تغییر بود و فروش و نصب اپلیکیشن ها در صفحه اول به همان میزانی که تعداد کاربران کافه بازار رشد کردند، باید افزایش می یافت. اما این اتفاق نیفتاد و برعکس بدترین حالت شکل گرفت و ما شاهد افت فروش صفحه اول بازار در ماه های اخیر بودیم. که با توجه به تغییرات الگوریتم های محاسباتی لیست های کافه بازار این وضعیت تا حدودی بهبود یافت. اما به چه قیمتی؟؟ به قیمت گران فروشی و نه افزایش فروش!

لذا ما معتقدیم کافه بازار به اندازه خود ظاهر نشده است و عملکرد ضعیفی در یک سال اخیر برجای گذاشته است. توقع می رود یک شرکت با این عظمت حداقل در برابر رقیبان نوپا خود جلوتر حرکت کند و بخشی از درآمد خود را در جهت تحقیق و توسعه خود خرج کند.

هرچند دیگر مارکت ها ها تا حدود زیادی از ترکیب تجربه های کافه بازار و گوگل پلی تقلید می کنند و کافه بازار در نظر دارد خود را به عنوان یک برند شاخص در ایران مطرح کند، و زیاد شبیه به گوگل پلی نشود، تا بتواند در زمان برداشتن تحریم های کامل گوگل پلی از ایران، چهره ای متفاوت از گوگل پلی به کاربران خود نشان دهد و کاربران خود را در آن زمان حفظ کند. اما با این حال سیستم کافه بازار بصورت ترکیبی از گوگل پلی(Android) و اپ استور (IOS) اپل است.

در هر حال از کافه بازار توقع می رود حداقل در ارائه خدمات به توسعه دهنگان و رابط کاربری و گرافیکی اپلیکیشن خود در سطح اپ استور ایرانی مایکت عمل کند.

با این مقدمه نقدوبررسی نسخه جدید و آزمایشی کافه بار را شروع خواهیم کرد:

 

صفحه اصلی کافه بازار:


در نسخه جدید، صفحه اصلی کافه بازار دستخوش تغییرات زیادی شده است. در این نسخه تغییری کلیدی به چشم می خورد! کاربران می توانند در لیست ها بمانند گوگل پلی بصورت اسکرول افقی در همان صفحه اول گشت و گذار کنند. با این تغییر، فاصله طبقاتی سه اپلیکیشن برتر هر لیست با بقیه اپلیکشن های موجود، به بهترین نحو بشدت پایین می آید و فضای رقابت برای قرار گرفتن در بین اپلیکیشن های برتر هر لیست سالم تر و پربازده تر خواهد بود. اما با این وجود باید به این نکته به اشاره کنیم که گشت و گذار در این لیست به هیچ وجه روان نیست و کاربر با لگ و سنگینی در اسکرول کردن مواجه است که امیدواریم در نسخه اصلی این مشکل برطرف شود.

مورد جدید تغییر یافته، حذف تمام تب های تقریبا ناکارآمد بالای صفحه کافه بازار است. که به جای آن به چهار تب صفحه اصلی (خانه)، دسته بندی، جستجو ، بروزسانی و نصب ها در پایین صفحه قرار گرفته اند.

دیگر موارد جدید و تغییر یافته در نسخه جدید اضافه شدن اسلایدرهایی هستند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. اسلایدری نسبتا بزرگ در بالاترین قسمت لیست ها قرار گرفته است. بعد از قسمت تازه های برگزیده (اپلیکیشن های منتخب مسئولین کافه بازار) با اسلاید تبلیغاتی کوچک تر نسبت به اسلایدر قبلی مواجه هستیم. و در ادامه به فاصله هر دو لیست، با یک اسلایدر تبلیغاتی برخورد می کنیم.

در مجموع بیش از نیمی از توجه کاربران به صفحه اول کافه بازار به ۴ اسلایدر تبلیغاتی (یا منتخب های کافه بازار) به اضافه لیست تازه های برگزیده جلب خواهد شد. و کافه بازار با این حرکت  به صراحت غیرحرفه ای بودن خود در جهت ایجاد یک فضای رقابتی سالم، و منبعی مناسب و بی طرف برای کسب درآمد توسعه دهندگان را اثبات نمود. چراکه در هیچ اپ استور رسمی با این حجم از تبلیغات و دخالت دستی اپ استور جهت افزایش فروش مواجه نیستیم.

درواقع کافه بازار این حجم از تبلیغات و اپلیکیشن های منتخب را اینگونه توجیه می کند که قصد دارد از توسعه دهندگانی که اپلیکیشن های با کیفیت می سازند حمایت کند.اما این نکته را مد نظر قرار نمی دهند که یک توسعه دهنده با تولید یک اپلیکیشن با کیفیت فقط نصف راه را رفته است، و بخش دیگری که به بازاریابی و چگونگی عرضه و سیاست فروش هر یک از توسعه دهندگان در این فضای رقابتی مربوط می شود زیر پا می گذارد.

 

صفحه اپلیکیشن:

Untitled-1

در صفحه اپلیکیشن ما با ظاهری جدید مواجه می شویم. اما این ظاهر جدید چنگی به دل نمی زند و با یک صفحه اپلیکیشن ایده آل فاصله زیادی دارد. با این حال تغییرات زیادی در این صفحه به چشم می خورد و با اینکه از لحاظ رابط کاربری محیطی ساده تر و کارآمد تر است اما ظاهری زشت و شلوغ دارد. به عنوان مثال این جانب امیدوار بودم که قسمت نمایش ویدئو (+بنر تبلیغاتی) به مانند گوگل پلی در بالای صفحه قرار گیرد اما باز هم بمانند نسخه قبلی ویدئوها در قسمت اسکرین شات ها نمایش داده می شود و این در شان عظمت کافه بازار نیست. جا دارد به این مورد اشاره کنم که اپ استور مایکت بهترین تجربه کاربری در زمینه یک صفحه اپلیکیشن ایده آل را به نمایش می گذارد.

 

دسته بندی ها:

Untitled-2

قسمت دسته بندی در صفحه فهرست خود هیچ تغییری نکرده است و باز هم قسمت بازی ها در کوچه پس کوچه های این فهرست قرار دارد. ما امیدوار بودیم قسمت بازی ها در نسخه جدید صفحه ای کاملا جدا بمانند صفحه اصلی در ژانرهای مختلف خود داشته باشد. حتی به دکمه ای که می توانست صفحه اصلی را به نمایش فقط بازی ها و فقط اپلیکیشن ها فیلتر می کرد بسنده می کردیم. لذا کافه بازار در جهت حمایت از صنعت بازی سازی کشور نمره قابل قبولی نخواهد داشت.

اصلاحیه بخش خط خورده متن: یکی از دوستان به ما گزارش داد که بخش بازی با دکمه ای در اسلاید دومی با نام بازی ها مشخص شده است و از طریق این دکمه بخش بازی ها بمانند صفحه اصلی فقط برای بازی ها فیلتر می شود. پس کافه بازار در جهت حمایت از صنعت بازی سازی کشورمان نمره قابل قبولی خواهد داشت. با این حال اینکه دکمه بخش بازی ها در اسلایدر قرار گرفته است را می توان در جای بهتر و مشخص تری قرار داد و همینکه این جانب در زمان بررسی متوجه این دکمه نشده بودم خودش گویای این است که جای قرار گرفتن دکمه ای به این مهمی اصلا مناسب نیست.

از قسمت فهرست دسته بندی به صفحه نمایش ژانرهای هر دسته می رویم. لیست های صفحه اصلی بصورت اسکرولی نمایش داده شده اند. همه چیز در این صفحه خوب و منطقی بنظر می رسد (حتی بنر های تبلیغاتی یا منتخب کافه بازار).

 

حساب کاربری:

Screenshot_2016-02-04-12-20-30

این قسمت با آیکنی در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش داده شده است. نکته خیلی خوب و مفیدی که در این قسمت به چشم می خورد عضویت و ورود ساده با استفاده وارد کردن شماره موبایل است. در واقع ما با کاربران مبتدی و غیرحرفه ای بسیاری طرف هستیم که حتی نمی دانند ایمیل چیست؟!. با قابلیت وارد کردن شماره موبایل بجای ایمیل مشکل بسیار بزرگی رفع شد. اما باز هم این نکته را باید ذکر کنم که اینجانب وقتی شماره موبایل خود را وارد کردم بمدت ۲ دقیقه ای که برای پیام تاییدیه صبر کردم، پیامی دریافت نکردم و از خیال عضویت با شماره موبایل خارج شدم. در نسخه اصلی امیدواریم این مشکل به بهترین نحو حل شود.
جدا از شماره موبایل، حتی عضویت با ایمیل هم راحت تر شده است و کاربر بعد از وارد کردن ایمیل خود، اپلیکیشن کافه بازار با استفاده از API سیستم اعتبار سنجی گوگل همگام سازی می شود و نیازی به دردسرهای ایمیل تاییده نخواهد بود.

 

دیگر تغییرات:

بقیه موارد تغییر یافته را بدلیل اهمیت کمتر نبست به موارد مطرح شده در بالا را بصورت کلی در زیر توضیح می دهیم:

Untitled-4

پشتیبانی: قسمت پشتیبانی بصورت آیکون علامت سوال در جایگاه دوم از سمت چپ گوشه بالای صفحه قابل دسترس است. این قسمت دستخوش تغییراتی شده است که به موجب آن به یک دفترچه راهنمای کامل و کارآمد تبدیل گشته است.

تنظیمات: قسمت تنظیمات بصورت آیکون علامت مخصوص تنظیمات در جایگاه اول از سمت چپ گوشه بالای صفحه قابل دسترس است. این قسمت هم با تغییرات منظقی خود رابط کاربری ساده تری را به کاربر ارائه می دهد.

 

Untitled-3

 

جستجو: برای قسمت جستجوی اپلیکیشن به عنوان یکی از حیاتی ترین قسمت های کافه بازار در کنار دکمه های صفحه اول، دسته بندی و نصب و برورسانی دکمه ای جداگانه برای آن در نظر گرفته شده است.

نصب و بروزرسانی: این قسمت هم در کنار منوهای اصلی قرار گرفته است و با توجه به سهولت هرچه بیشتر دسترسی به این قسمت باید امیدوار باشیم ازین به بعد کاربران سریع تر از قبل آخرین بروزرسانی هارا دریافت کنند.

 

پ.ن: قسمت تازه ها در نسخه جدید حذف شده است. قسمت تازه ها همواره یکی از نقاط قوت کافه بازار بود که کم کم آن را در معرض نادیده گرفتن قرار دادند و سرانجام در نسخه‌ی جدید آن را به کلی حذف کرده اند.

این برای توسعه‌دهندگان مستقل و تازه کار و همچنین با توان مالی ضعیف جهت تبلیغات، اصلا مناسب نیست و این دسته از توسعه‌دهندگان کار بسیار سختی جهت مطرح شدن خواهند داشت.

 

نقاط قوت نسخه جدید:
۱- گشت و گذار در صفحه اول بصورت اسکرول افقی

۲- بهبود در صفحه مربوط به هر یک از دسته ها

۳- یکپارچگی منوها و رابط کاربری

۴- عضویت آسان با استفاده از شماره موبایل

۵- فیلتر کردن بازی ها جهت نمایش بمانند صفحه اصلی

 

نقاط ضعف نسخه جدید:

۱- شلوغ بودن صفحه اصلی

۲- تبلیغات زیاد و منتخب اسلایدری در قالب حمایت بی منطق و غیرحرفه ای و شک برانگیز

۳- روان نبودن رابط کاربری

۴- دسته بندی ساده در قسمت صفحه اول دسته ها و جاسازی نامناسب دکمه ورود به دسته بازی ها

۵- ظاهر زشت و ناکارآمد صفحه نصب اپلیکیشن ها

۶- حذف قسمت تازه ها

۷- عدم ارائه ویژگی جدید مانند سرویس مجوز خرید و…

 

نظر شما درباره نسخه جدید کافه بازار چیست؟

برچسب ها: اپ استورکافه بازارکافه دولوپرزنقد و بررسی
admin

نویسنده admin

۹ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام
    بنده در زمینه طب سنتی و بازی های فکری مفید چند سالی است فعالیت میکنم و مراجع اطلاعاتی طب سنتی معتبر را از کتب مشهور قانون درطب و قرابادین کبیر عقیلی و سایرمنابع معتبر مثل جرجانی و تحفه مومن انتخاب و با ویژوال بیسیک برای ویندوز برنامه نویسی میکنم و الحمدالله فروشم بدنیست ولی باید بگم در زمینه اندروید که تازه چندماهی است شروع نمودم فروش خوبی ندارم نمیدانم شاید علت عدم تبلیغ و ناآشنائی با تبلیغ عدد است بنابراین خواستم به دوستان کافه بازار پیشنهاد کنم لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایند که درصدی از فروش افرادی مثل بنده را که گرفتاری زیاد کاری داریم را صرف تبلیغ نمایند و مارا معرفی نمایند که ماهم تشویق به تولید بیشتر و با کیفیتتر شویم .
    توسعه دهنده جدید
    مهندس سیدرحمت الله انصاری
    http://www.ansari110.com

  2. با سلام و خسته نباشید

    در قسمتی از توضیحات ، حرکت کافه بازار نسبت به تبلیغات دستی محصولات با کیفیت را غیر حرفه ای ارزیابی کردید ، اما از نظر من ، مقایسه این قسمت با دیگر مارکت ها کار نا صحیح است ، چرا که توسعه دهندگان زیادی از جمله بازی سازان از این حمایت کافه بازار کاملا راضی هستند و برنامه های با کیفیت زیادی از این قسمت معرفی و دیده شده اند

    میخواستم منظور شما از آن دسته توسعه دهندگانی که در این فضای رقابتی با تولیدات با کیفیت، مظلوم واقع شده را با مثالی بهتر بدانم

    باز هم تشکر و آرزوی موفقیت

    1. با سلام و خسته نباشید

      در قسمتی از توضیحات ، حرکت کافه بازار نسبت به تبلیغات دستی محصولات با کیفیت را غیر حرفه ای ارزیابی کردید ، اما از نظر من ، مقایسه این قسمت با دیگر مارکت ها کار نا صحیح است ، چرا که توسعه دهندگان زیادی از جمله بازی سازان از این حمایت کافه بازار کاملا راضی هستند و برنامه های با کیفیت زیادی از این قسمت معرفی و دیده شده اند

      میخواستم منظور شما از آن دسته توسعه دهندگانی که در این فضای رقابتی با تولیدات با کیفیت، مظلوم واقع شده را با مثالی بهتر بدانم

      باز هم تشکر و آرزوی موفقیت

      سلام دوست عزیز … در این باب نظر ما این است که بازار در لیستی بنام تازه های برگزیده از این دست برنامه ها و بازی ها حمایت می کند که این لیست قانون منطقی ندارد و به همین دلیل ما از واژه حمایت غیرحرفه ای از آن یاد می کنیم. ما با این لیست به سختی کنار آمده ایم اما در نسخه جدید بیش از نیمی از کل صفحه در اختیار منتخب های کافه بازار قرار گرفته است. در این باب ان شالله بزودی بطور مفصل صحبت خواهیم کرد. اما در مورد مظلوم واقع شدن باید بگویم وقتی از بین هزاران اپلیکیشن تعداد انگشت شماری از آنها بصورت غیرحرفه ای حمایت می شوند مطمئننا این رضایت اکثریت را در بر نخواهد داشت چراکه صفحه اول کافه بازار در هر کدام از بخش های فروشی و رایگان فقط تعداد ۶ الی ۹ اپلیکیشن را جا دارد و این حمایت ها باعث می شود اپلیکیشن های حمایت شده در یکی از مکان های این ۶ الی ۹ اپلیکیشن جا خوش کنند و فضای رقابت از بین برود.
      با سپاس از اظهار نظر شما.

  3. ادمین عزیز در یک قسمت از توضیحات گفتید که بخشی جداگانه برای بازی ها نداره اما اگر به اسلایدر دوم برنامه که زیر تازه های برگزیده هست برید اولین موردش نوشته “بازی ها” که وقتی واردش میشید انگار صفحه اول بازاره اما فقط برای بازی دقیقا مثل گوگل پلی
    بنظرم این مورد خیلی عالیه و بزرگترین نقطه قوت این نسخه هست از نظر من

    لطفا اصلاحش کنید

    ممنون

  4. سلام
    درصورتیکه تازه ها در نسخه رسمی و جدید از کافه بازار حذف بشود، کاربران کافه بازار هم بدلیل یکنواختی قطعا ریزش خواهند داشت.
    دود اینکارشون هم توی چشم خود کافه بازار میره.ولی در درجه اول توسعه دهندگان زیان می بینند.

  5. با سلام
    به دلیل حذف تازه ها کاربران تمایلشون کمتر شده نسبت به بازار الان تو تمام گروه های برنامه نویسی اندروید تلگرام بحث از جدایی از بازار درصورت نبود تازه ها هستیم
    دیروز بیست تا برنامم همشون حذف شدن بخاطر اینکه همه رو باهم فرستادم اخه چرا مگه چند برنامه رو باهم بفرستی بخاطر بی حوصلگی کارکنان چرا همشون باهم حذف شدند حتی جواب ایمیلمم ندادن مگه جدا فرستادن یا تو مسافرت کارکردن بعدش بیست تا باهم فرستادن مگه جرمه
    ممنون میشم درمورد حذف سیاست چند برنامه تویک روز فرستادن رو حذف کنید
    من خیلی ناراحت شدم زحمت دوهفته ایم هدر رفت امیدم رفت امیدوارم باز در مورد برنامه هام قضاوت کنید تا توسعه دهنده ای مثل من بخاطر چند برنامه فرستادن تو یک روز ردشون نکنید

    منتظر جواب ایمیلم و این پیامم هستم
    تا زحمتم هدر نرود
    با تشکر

    1. عذر میخوام مگر بغالیه که ۲۰ که کیلویی برنامه میفرستی؟ خوب منم باشم تایید نمیکنم.یک برنامه خوب حداقل یک ماه زمان میخواد! بعد شما واسه هر برنامه کمتر از ۱ روز زمان گذاشتی! من واسه یک برنامم ۳ماه زمان شبانه روزی گذاشتم و الان ۳۰هزار کاربر دارم.به جای ۲۰تا یکی بده اما درست درمون! همین شماها هستین که این بلا رو سر بازار آوردین که مجبور شده این لیست رو حذف کنه و بدبختیش رو ما باید تحمل کنیم :((

پاسخ دادن