close
اپ استورهااخبار و اطلاعیه اپ استورهابررسی اپ استورهابلاگکافه دولوپرز

۱۰ قدم برای بهبود فروش مارکت های اندرویدی

مارکت های اپ و بازی موبایل، روز به روز در حال افزایش و همچنین گسترده تر نمودن امکاناتشان هستند. اما با وجود تلاش زیاد، همچنان بسیاری از این مارکت ها، رضایت کاربر را جلب نکرده و در نتیجه، فروش مناسبی را تجربه نمی کنند. در اینجا بررسی خواهیم کرد که چه اقداماتی می تواند رضایت مشتری و در نتیجه فروش اپلیکیشن ها را در این مارکت ها افزایش دهد که بالطبع صاحبان این مارکت ها و توسعه دهنده ها نیز سود بیشتری عایدشان خواهد شد. با کافه دولوپرز همراه باشید.

۱- ثبت نام از طریق شماره موبایل
واقعیت این است که امروزه با وجود گستردگی خدمات دیجیتال و آشنایی اکثر کاربران با خدمات آنلاین، همچنان بسیاری از کاربران عادی، قادر به ساخت و استفاده از ایمیل نیستند. در نتیجه گستره زیادی از کاربران قادر نخواهند بود در این مارکت ها ثبت نام کرده یا فرایند تایید کاربریشان را از طریق ایمیل تایید نمایند.
اما در مقابل، اگر فرایند ثبت نام از طریق وارد کردن شماره موبایل و تایید خودکار کدِ تایید، صورت گیرد (همانطور که در اپلیکیشن هایی همچون واتس اپ انجام می شود) تقریبا همه کاربران، حتی سطح پایین ترین افراد جامعه نیز قادر به پشت سر گذاشتن فرایند ثبت نام خواهند بود.

۲- دانلود بدون ثبت نام
گاها پیش می آید که نیاز فوری به یک اپلیکیشن فروشی دارید، اما مارکت مورد نظر تنها پس از ثبت نام کردن، اجازه دانلود آن اپ را به شما می دهد و شاید ساده ترین راه حل این باشد که قید آن مارکت را زده و اپ مورد نظرتان را از مارکتی دیگر یا حتی از طریق جستجو در یک مرورگر اینترنتی بیابید.
در حالیکه اگر امکان دانلود همه اپ ها بدون ثبت نام نیز وجود داشته باشد، مراحل خرید آن اپ، چندین مرحله کوتاه تر و ساده تر خواهد شد.

۳- ذخیره مشخصات کارت اعتباری
یکی از مراحلی که به شدت مورد نفرت کاربران و خریداران اپ های موبایل می باشد، وارد کردن چندین باره ی شماره های مربوط به کارت های اعتباری بانکی ست. بدتر از آن، اینکه برخی مارکت ها، رمز ورود کاربری را نیز برای خرید، دوباره درخواست می کنند. در حالیکه اگر تمام مشخصات کارت اعتباری شما به جز رمز دوم آن ذخیره نشود، هیچ خطر امنیتی برای کاربر ایجاد نخواهد شد.
بنابراین بهتر است چنین اطلاعاتی، فقط برای یک بار از کاربر خواسته شده و برای خریدهای بعدی، کاربر فقط رمز دوم کارت اعتباریش را وارد نماید.

۴- پرداخت هزینه از طریق شارژ اپراتور
بسیاری از مخاطبان بازی های موبایل، نوجوانانی هستند که دسترسی به کارت های اعتباری بانکی ندارند و گاها مجبورند برای خرید یک بازی، دست به دامان والدین شان شوند. والدینی که هنوز بسیاری از آنها، از خرید آنلاین وحشت داشته و فکر می کنند ممکن است مشخصات کارت بانکی شان به سرقت رود.
اما امروزه هر فردی در هر سنی، می تواند به راحتی شارژ موبایلش را حتی از سوپر مارکت محله اش نیز تهیه کند و اگر خرید اپلیکیشن ها از طریق کسر شدن شارژ اپراتور انجام می شد، تقریبا همه مخاطبان این مارکت ها، قادر به خرید بازی یا اپ مورد علاقه شان بودند.
البته این مسئله در چند مارکت به راه افتاده است، اما به دلیل شناخته شده نبودن این مارکت ها، توسعه دهنده فروش بالایی در این مارکت ها ندارد. همچنین نوع قرارداد مارکت با اپراتور به شکلی است که گاها توسعه دهنده مجبور است چندین ماه صبر کند تا مشکلات مالی بین آنها حل شود تا شاید بدهی های ماه های گذشته با توسعه دهنده نیز تسویه شود. امیدوارم شکل این قراردادها در آینده تغییر نماید و مارکت های بعدی نیز، اشتباه قراردادهای قبلی را تکرار ننمایند، به شکلی که تسویه حساب با توسعه دهنده، وابسته به تسویه حساب مارکت با اپراتور نباشد.

۵- پیشنهاد اپ بر اساس علایق کاربر
سایت هایی مانند گوگل، همواره حرکات کاربر را در جستجوها، دانلودها و دیگر فعالیت هایش پایش می کنند تا بتوانند در ارائه خدماتشان، سلیقه کاربر را کشف نموده و بر اساس آن، پیشنهادات لازم را در وبسایت یا مارکت شان به کاربر ارائه دهند.
چنین اتفاقی در ابعاد کوچکتر می تواند با در نظر گرفتن اپ های دانلود شده توسط کاربر، انجام شود. کاری که نیاز به برنامه نویسی پیچیده ای نداشته اما می تواند در جلب خشنودی کاربر و فروش بیشتر اپ ها، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

۶- افزودن محتویات بیشتر به صفحه اصلی
همانطور که هر توسعه دهنده ای حتما تجربه کرده است، اپ ها در صفحه اصلی بیشتر دیده شده و به فروش می روند و بسیاری از کاربران به صفحات داخلی مارکت ها مراجعه نمی کنند، مگر اینکه به دنبال اپلیکیشن خاصی باشند. اما بسیاری از همین کاربران صفحه اصلی مارکت مورد نظر را تا پایین ترین قسمت آن، نگاهی می اندازند.
لذا طولانی تر کردن اپ های نمایش داده شده در صفحه اصلی، می تواند راه خوبی برای بیشتر دیده شدن اپ ها و ایجاد فرصت بیشتر برای اپ ها و بازی های توسعه دهندگان بیشتری باشد.

۷- استفاده از اسلایدشو متحرک
یکی دیگر از روش های که امروزه حتی در وبسایت ها به وفور دیده می شود، استفاده از اسلاید های متحرک است. بزرگ بودن تصویر اسلایدها باعث جلب توجه بیشتر شده و متحرک بودن آن سبب می شود تا تعداد بیشتری اپ بصورت همزمان در صفحه اصلی معرفی شوند.

۸- حذف لوگوی ابتدایی
صرف زمان و حتی صبر کردن در حد چند ثانیه نیز می تواند برای کاربر و مخاطب یک مارکت، نارضایتی نامحسوسی ایجاد کند. امروزه اکثر اپلیکیشن ها و مارکت های معتبر از نمایش لوگوی خود پرهیز کرده و مخاطب را به صورت مستقیم به صفحه اصلی مارکت شان راهنمایی می کنند.

۹- ساده کردن صفحه دانلود اپ
نمایش هر چه کامل تر آمار یک اپ از جمله: امتیاز دقیق، حجم بازی، قیمت، سازنده، تاریخ انتشار، ژانر، نسخه های قبلی، تغییرات نسخه جدید، تصاویر، ویدئو و دیگر بخش های مرتبط با یک اپ، باعث خواهد شد تا کاربران حرفه ای بتوانند به تمام اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.
اما اکثریت کاربران توجهی به مسائل جزئی ندارند و شلوغ کردن صفحه دانلود اپ با اطلاعات مختلف، فقط باعث سردرگمی مخاطب می شود و بهتر است به جای آن، مهمترین بخش ها بصورت واضح و ساده در مقابل چشمان کاربر قرار گیرد و اطلاعات جزئی تر، در صفحات یا منوهای پنهان و در بخش های پایین تر صفحه، برای کاربران حرفه ای تر قرار داده شود.

۱۰- جدا کردن بازی ها از برنامه ها
متاسفانه در بسیاری از مارکت های ایرانی، لیست های مربوط به پرفروش ترین های هفته، بازی ها و برنامه ها را در یک لیست به نمایش در می آورند و از آنجایی که تعداد مخاطب عام از گیمرها بیشتر می باشد، برنامه ها از بازی ها بیشتر فروش رفته و در نتیجه، بازی ها شانس کمتری برای ماندن در بالای چنین لیست هایی و نمایش در صفحه اصلی خواهند داشت.
اما اگر لیست پرفروش ترین بازی های هفته از برنامه ها جدا شود، مطمئنا بازی ها نیز پتانسیل لازم را برای سوددهی به صاحبان مارکت ها خواهند داشت و بازی سازان ایرانی نیز که معمولا زمان بسیار بیشتری را نسبت به برنامه سازان، برای ساخت اثرشان صرف می کنند، امیدوارتر به فعالیت در این مسیر خواهند بود.

البته برخی از امکاناتی که به آنها اشاره شد، در بعضی مارکت ها تا حدودی اجرایی شده است، اما رعایت کردن همه آنها در یک مارکت، تاکنون رخ نداده است. بطور کلی نیز، کاربر امروزی به دنبال سادگی، راحتی و سرعت عمل است و اگر او را با فرایند خرید، صفحات پیچیده و اطلاعات اضافی، کلافه کنیم، به سرعت قید خرید را خواهد زد.
حذف کردن حتی یک مرحله از مراحل خرید و کوتاه نمودن آن و کم کردن مدت زمان رسیدن کاربر به اپ مورد نظرش حتی به اندازه یک ثانیه کمتر، می تواند درآمدهای ناشی از فروش اپ ها در هر مارکتی را افزایش دهد.
امیدوارم مسئولین تمام مارکت های ایرانی، نکات گفته شده در این مقاله را در برنامه هایشان قرار دهند و مطمئنا هر مارکتی که سریعتر ایرادات اشاره شده را برطرف نماید، با شتاب فراوانی خواهد توانست از رقبایش پیشی بگیرد.

 

نویسنده: مهدی فنایی

مطلب ارسال شده توسط مهدی فنایی، سازنده بازی پرطرفدار ۴۱۱۴۸

http://Fanaei.mihanblog.com

برچسب ها: اپ استوراول مارکتایران اپزچارخونهدرآمدکافه بازارکافه دولوپرزکندومایکت
admin

نویسنده admin

۳ دیدگاه ها

    1. سلام
      مطلب بسیار عالی بود
      اگه بشه ی مطلب برا توسعه دهنده ها ک حاوی نکاتی برای تبلیغ و فروش بیشتر شون باشه
      ممنون میشم

      سلام دوست عزیز
      حتما … در واقع یکی از قسمت های اصلی سایت در همین بابی است که ذکر کردید
      با سپاس از نظر لطفتون

پاسخ دادن